Laatste verblijf in het Conservatorium voor de komst van de drilboren?

De ervaring vorige zomer liet er geen twijfel over bestaan: mits de juiste repertoirekeuzes bleek de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk – waar het festival in de maand juli onverhoopt kon plaatsvinden – de best denkbare concertzaal. Daarom hebben we met de kerk een samenwerking op lange termijn afgesproken. Dit jaar zijn er we er te gast van 24 juli tot 4 augustus. Afgezien van die periode blijft het Conservatorium (waar de langverwachte werkzaamheden in het najaar zullen beginnen) wel degelijk de plaats waar onze concerten plaatsvinden. Onder leiding van Dirk Van de Moortel geven de Young Belgian Strings, met Sylvia Huang op viool en Stéphanie Huang op cello, er het openingsconcert. Op het programma staan de welbekende Grieg en de veel minder bekende Atterberg, als een voorproefje van de verrassende ontdekkingen die dit nieuwe seizoen voor ons in petto heeft.
De thema’s zullen vaak worden bepaald door de locatie: orkest, kamermuziek en piano in het Conservatorium, oude muziek en vocale muziek in de kerk, met een paar bewuste uitzonderingen in beide richtingen... Tijdens de pianoweek treden fantastische jonge Belgische musici voor het voetlicht – Valère Burnon, Matthieu Idmtal en Anaïs Cassiers – onder het “toeziend oog” van Dominique Cornil en Eliane Reyes. Schitterende en zelden gehoorde stemmen – Lucile Richardot, Sarah Defrise, Marie-Juliette Ghazarian, Vandalia en het ensemble Harmonia Sacra – zowel als ongewone formaties en instrumenten – O! Boy of de musette van Marieke Van Ransbeeck – voeren ons vervolgens naar een buitengewoon slotconcert met Jodie Devos, Philippe Esthèphe, het koor van de Franse Gemeenschap en Anthony Vigneron in Brahms’ Ein deutsches Requiem, een universeel en diepmenselijk meesterwerk.
 
Opus 3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
Midis-Minimes