Quatuor 1781

QUATUOR 1781

Het Quatuor 1781 is opgericht door Guillaume Humbrecht, die als solo violist bij vele klassieke ensembles speelt. Hij bracht zijn vrienden en muzikale partners bijeen in een project dat vriendschap combineert met passie voor de kunst. Alle vier hebben ze dus besloten om, naast hun leven als solist, orkestmusicus en kamermuzikant, de handen in elkaar te slaan rond Joseph Haydns strijkkwartetten en rond andere 18de-eeuwse componisten, die ze vertolken op oude instrumenten. Ze steken in het najaar van 2019 van wal met een concertcyclus in het Musée Cognacq-Jay te Parijs en spelen in 2020 in de Philharmonie de Paris. Deze zomer geven ze hun eerste concert op het Festival Midis-Minimes te Brussel.Guillaume Humbrecht begon zijn muzikale opleiding aan het Conservatoire National de Rueil-Malmaison. Zijn passie voor 17de- en 18de-eeuwse muziek bracht hem ertoe barokviool te gaan studeren bij Daniel Cuiller aan het Conservatoire Supérieur de Paris. Daarna studeerde hij aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, bij François Fernandez, waar hij met grote onderscheiding afstudeerde. Hij is nu betrokken bij optredens en opnames van tal van oudemuziekensembles zoals Stradivaria (Daniel Cuiller), Le Concert Spirituel (Hervé Niquet), Les Paladins (Jérôme Corréas), Le Cercle de l'Harmonie (Jérémie Rohrer), Orfeo 55 (Nathalie Stuzmann), Artaserse (Philippe Jaroussky), met dewelke hij in Europese festivals en concertzalen optreedt in grote bezetting of in kamermuziekformatie. Guillaume Humbrecht is konzertmeister bij verschillende oudemuziekensembles, zoals La Chapelle Rhénane, waarmee hij voornamelijk Duits barokrepertoire vertolkt (o.a. Schütz en Bach) of La Simphonie du Marais, waarmee hij veel opnames maakte. Zijn discografie met het ensemble Rosasolis en sopraan Magali Léger focust op het vocale en instrumentale werk van Händel, Pergolesi, Porpora, Jean-Marie Leclair en Boccherini. Na een studie aan het conservatorium van Straatsburg, waar een eenparige jury haar de gouden medaille voor viool en kamermuziek toekende, vervolgde Clémence Schaming haar opleiding aan de Musikhochschule in het Duitse Freiburg. Daarna deed ze orkestervaring op tijdens haar tweejarig lidmaatschap van het Philharmonisches Orchester Freiburg. Haar belangstelling voor de vroege muziek leidde dan weer tot een specialisatie barokviool bij David Plantier aan de Schola Cantorum Basiliensis (Basel). Dankzij die dubbele opleiding kan ze zowel in orkest- als in kamermuziekverband optreden met heel diverse ensembles, zoals Le Concert d'Astrée, La Chapelle Rhénane, de Geneva Camerata, Le Parlement de Musique en Akadêmia.Naast haar concertactiviteiten is Clémence Schaming ook betrokken bij multidisciplinaire creatieprojecten, van muziektheater tot hedendaagse hiphopdans (o.m. met het Mira-gezelschap). Ze nam onlangs ook deel aan het project Who pulls the strings van het alternative-electro-pop-trio Polaroid3. En samen met het ensemble Virevolte draagt ze haar steentje bij aan het onderzoek naar muzikale ontzuiling.Delphine Blanc studeerde in de klas van Vladimir Mendelssohn aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Naast haar klassieke curriculum volgde ze ook een opleiding in de oude uitvoeringspraktijk bij violist Pavlo Beznosiuk, alsook aan de Formation supérieure aux métiers de l'orchestre classique et romantique (Saintes, o.l.v. Philippe Herreweghe) en aan de Académie d'Ambronay. Sindsdien speelde ze in Duitsland samen met formaties als het Concerto Köln en het Balthasar Neumann Ensemble, en in Frankrijk met La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, La Chambre Philharmonique of nog Pygmalion. Ze speelt ook in Franse nationale orkesten zoals het Orchestre National du Capitole de Toulouse, het Orchestre National de Bordeaux of het Orchestre National d'Île-de-France.Naast haar muzikale loopbaan studeerde Delphine Blanc ook af als doctor in de muzieksociologie en is ze onderzoekster aan de École des Hautes Etudes en Sciences Sociales / Centre Georg Simmel-CNRS. In die hoedanigheid doceert ze aan het Institut d'Études Politiques de Paris. Jérôme Vidaller studeerde af in de klassieke cello aan het Conservatoire National de Région de Tours. Hij deed daarna een vervolgstudie barokcello bij Antoine Ladrette aan de ENMD de la Vallée de la Chevreuse. Tijdens zijn studie nam hij deel aan verschillende masterclasses en orkestprojecten o.l.v. Ton Koopman, Martin Gester, Barthold Kuijken en ook Olivier Schneebeli voor concerten i.sm. het Centre de Musique Baroque de Versailles. In 2006 behaalde hij zijn diploma barokcello aan de École Nationale de Musique van Aix-en-Provence. In 2007 begon hij een opleiding basviool aan de Académie Baroque Européenne d'Ambronay, onder leiding van Hervé Niquet.Jerome Vidaller treedt op als solo cellist met een groot aantal barokmuziekensembles zoals het Orchestre Baroque de Toulouse, La Simphonie du Marais, Les Meslanges, Alia Mens, het Ricercar Consort of nog Il Seminario Musicale...

Concert

20.08Din

Strijkkwartet

Haydn, Richter
Strijkkwartet