In 1760 componeerde Jean-Philippe Rameau Les Paladins, het ultieme meesterwerk van de Franse ?esprit baroque', dat hij bewust in het teken van de fantasie plaatste. In diezelfde geest richtte Jérôme Correas in 2001 zijn vocaal-instrumentaal ensemble op, waarmee hij hoofdzakelijk het Italiaanse en Franse muziektheaterrepertoire uit de 17de en 18de eeuw verkent.De vertolkingen van Les Paladins zijn bijzonder theatraal. Vanuit zijn dubbele opleiding tot zanger en klavecinist ontwikkelde Jérôme Correas een specifieke stijl en een klank. Veel van de producties van Les Paladins, in het bijzonder de 17de-eeuwse opera's en komische opera's, kenmerken zich door een ?parlé/chanté'-benadering. Die interpretatieve aanpak is niet louter gebaseerd op de letter van de partituur, maar ook op een onderzoek naar alle mogelijke expressieve en theatrale vrijheden die de taal en haar ritmiek toelaten ? zoals rubato (de vrijheid in tempo ten opzichte van de partituur), improvisatie, een spel met de kleuren van de stem en de instrumenten, de overgang van zang- naar spreekstem enz. Les Paladins treedt regelmatig op in Frankrijk (Théâtre des Champs Elysées, Théâtre du Châtelet, Philharmonie, Théâtre de l'Athénée, opera's van Nice, Reims, Rennes, Metz, Massy, Fondation Royaumont, Festival de La Chaise?Dieu, Festival d'Ambronay) en daarbuiten (o.m. Verenigde Staten, Japan, grote Europese festivals).Als meest markante scenische producties vermelden we de nieuwe creatie van Gretry's opéra?comique La Fausse magie in de regie van Vincent Tavernier (Fondation Royaumont, opera's van Metz, Rennes et Reims) en Monteverdi's L'Incoronazione di Poppea met L'Arcal in de door de recensenten bejubelde en 44 keer uitgevoerde regie van Christophe Rauck. In 2011 bracht Les Paladins de eerste opera die ooit in Frankrijk is uitgevoerd, L'Egisto van Mazzocchi en Marazzoli, weer op de planken in een enscenering van Jean-Denis Monory (Fondation Royaumont en Théâtre de l'Athénée). Daarna volgden Monteverdi's Il Ritorno d'Ulisse in partria sua (met L'Arcal, regie van Christophe Rauck) en Les Indes Galantes van Rameau (regie: Constance Larrieu), waarin zangers samen met poppen optraden ? een voortzetting van de zoektocht naar raakpunten met andere vormen van kunstexpressie. Vervolgens creëerde het gezelschap Molière à l'Opéra, een voorstelling over Molières samenwerking met Lully. In 2017 kwam Les Paladins met twee nieuwe producties: Viva Espana (Centre des bords de Marne - Le Perreux) met choreografe Ana Yepes, een ontdekkingsreis naar de dans en de muziek van de Spaanse Gouden Eeuw; en Monteverdi's madrigaal Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Théâtre de Cornouaille, Scène Nationale de Quimper) in de regie Dan Jemmett. Het gezelschap toert in 2018 en 2019 met die laatste twee creaties.In januari 2019 creëerde Les Paladins Georg Friedrich Händels opera Amadigi (Théâtre?Sénart, Scéne Nationale de Lieusaint) in een eigentijdse regie van Bernard Levy waarin videotechniek centraal staat. Die voorstelling is van januari tot maart 2019 een vijftiental keer op tournee opgevoerd. Aan het begin van het seizoen 2019?2020 creëert het gezelschap Le code noir, een komische opera van Louis Clapisson. Dit vergeten werk uit 1842 behandelt in een hedendaagse bewerking en scenografie van Jean?Pierre Baro het nog steeds actuele thema van de slavernij. Van Les Paladins verscheen een tiental ? meermaals bejubelde ? cd's: Händels Cantates met Sandrine Piau, Porpora's Lamentations met Karine Deshayes (bij Arion), Les Serpents de feu dans le désert van Hasse, Soleils baroques, met muziek van Luigi Rossi en Marco Marazzoli (Ambronay), Jephté van Carissimi, L'Ormindo van Cavalli (Pan Classics), Tenebris (Cyprès), Le triomphe de l'amour met Sandrine Piau (Naive), Molière à l'opéra (Glossa), en recent Couperins Les Leçons de Ténèbres in een originele versie voor twee tenoren (En Phases).Les Paladins is in residentie bij de Opéra de Massy en het Centre des bords de Marne (Le Perreux-sur-Marne). Het gezelschap is ?artiste associé' bij de Fondation Singer-Polignac en bij de ADAMI in het raam van Dispositif 365.