Door het herontdekken en interpreteren van oude muziekrepertoires legt Canticum Novum verbanden tussen de muziek van West-Europa en het repertoire van het Middellandse Zeegebied, waarbij de christelijke wereld wordt verbonden met het Oosten, dat gekenmerkt wordt door een dubbele erfenis, een Joodse en een Moorse. De programma's weerspiegelen ook een andere ambitie van Canticum Novum: het menselijke avontuur en de interculturaliteit centraal stellen in zijn projecten, en identiteit, oraliteit, overdracht en herinnering voortdurend ter discussie stellen. De werken die Canticum Novum uitvoert – afhankelijk van het project telt het ensemble 3 tot 15 musici – laten ons niet enkel de mediterrane repertoires herontdekken, maar ook de Afghaanse, Turkse, Perzische, Arabische, Sefardische, Armeense, Cypriotische, enz. Deze muziek bevindt zich op het kruispunt van wegen, culturen en artistieke expressies en is na 800 jaar verrassend genoeg nog steeds springlevend. Ze getuigt van diversiteit, respect en tolerantie. De programma's van Canticum Novum zijn even rijk als divers: ze stellen Spanje met zijn drie culturen (de programma's Al-Basma en Paz, Salam & Shalom) naast het Middellandse Zeegebied (de programma's Laudario en Emzara) en het Ottomaanse Rijk (de programma's Aashenayi en Ararat). Tegelijkertijd biedt het ensemble twee voorstellingen voor het grote publiek aan, met droomachtige scenografieën: Hayim Toledo 1267, een muzikale vertelling voor schaduwtheater, en Tapanak, een buitengewoon picturaal epos dat in 2019 in première ging. Canticum Novum werd in 1996 opgericht door Emmanuel Bardon. Het ensemble was van 2008 tot 2012 te gast bij het Opéra-Théâtre in Saint-Étienne en is thans in residentie bij de Ancienne École des Beaux-Arts, eveneens in Saint-Étienne. Sinds 2009 organiseert Canticum Novum jaarlijks in de Loirestreek het Festin Musical, een festival voor oude muziek en wereldmuziek, waarbij de ontmoeting tussen volkeren en culturen centraal staat.Het ensemble wordt regelmatig uitgenodigd door grote festivals zoals het Festival de Radio France, La Folle Journée de Nantes, Tokyo, het Festival Via Aeterna, het Festival d'Ambronay, het Festival Baroque de Pontoise, het Festival de Musique Sacrée de Perpignan, het Festival de Sylvanès, het Festival de la Chaise-Dieu, het Estival de la Bâtie d'Urfé, het Festival Les Traversées de Noirlac, het Festival de Labeaume en Musiques en het Festival Baroque de Tarentaise. Het ensemble was ook te zien in nationale theaters, zoals het Châtelet in Parijs, Melun-Sénart, La Roche-sur-Yon, Montélimar, Cherbourg, de Opéra van Lille en Clermont-Ferrand. De afgelopen tien jaar is Canticum Novum betrokken geweest bij talrijke educatieve activiteiten om een jong publiek bewust te maken van het oude muziekrepertoire. Bovendien heeft het ensemble nauw samengewerkt met verschillende organisaties zoals het Centre Culturel de Rencontre de Noirlac en La Mégisserie de Saint-Junien.Op het label Ambronay zijn vijf cd's van Canticum Novum verschenen: Paz, Salam & Shalom in 2011, Aashenayi in 2015, Ararat in 2017, Laudario in 2019 en Al-Basma in 2021.