Vandalia
 © Michal Novak

VANDALIA

De naam verwijst naar de Andaloesische oorsprong van de groep, maar ook naar de speciale aandacht voor het Spaanse repertoire in de keuze van historische vocale muziek. De leden werkten samen en vervolmaakten zich bijna tien jaar lang onder de artistieke leiding van Lluís Vilamajó, Lambert Climent en Carlos Mena binnen het Coro Barroco de Andalucía.Met deze achtergrond ontwikkelden zij elk een eigen professionele carrière als solist en bij prominente oudemuziekgroepen in Spanje en daarbuiten (Capella Reial de Catalunya, Collegium Vocale Gent, Grande Chapelle, Al Ayre Español, Musica Ficta, Los Músicos de Su Alteza, Nova Lux Ensemble, Chœur de Chambre de Namur, Forma Antiqva, Ghislieri Consort, Vox Luminis, Capella de Ministrers ...), waarbij ze elkaar in talrijke projecten weer tegenkomen.De oorsprong van de vocale groep Vandalia gaat terug op 2013, toen de cd Espacios sonoros en la Catedral de Jaén. Juan Manuel de la Puente (1692-1753) verscheen, die ze opnamen met het barokorkest van Sevilla (o.l.v. Enrico Onofri en Lluís Vilamajó) en een groep zangers. Sindsdien heeft Vandalia concerten gegeven in vele Spaanse steden, maar ook in het buitenland (Frankrijk, Portugal, Noorwegen, Tsjechië, India, Colombia en Mexico) en is een begin gemaakt met diverse opnameprojecten.In september 2016 bracht Vandalia de cd Soledad tengo de ti (vocaal kwartet en harp) uit voor het label Brilliant, een monografische cd over de Canciones voor 3 en 4 stemmen van polyfonist Juan Vásquez (1500-1560). Daarna volgden twee cd's voor het label Ibs Classical met Ars Atlántica (o.l.v. Manuel Vilas), waarmee ze hun inzet voor het terugvinden en verspreiden van muzikaal erfgoed consolideerden. De cd's Hirviendo el mar (2018) en Sablonara (2020) waren allebei gewijd aan de Spaanse polyfonie van de 17de eeuw hebben en kregen velerlei steun en erkenning: de prestigieuze Leonardo Grant voor onderzoekers en culturele makers van de Fundación BBVA, de prijs van de Grupos Españoles de Música Antigua (GEMA) voor het beste onderzoek in 2019, de Melómano de Oro-prijs, aanbevelingen door o.m. de Spaanse tijdschriften voor klassieke muziek Scherzo en Ritmo, evenals recensies in verschillende gespecialiseerde media. Vandalia's laatste cd Monteverdi-Gesualdo (2021) opent een nieuw hoofdstuk met de opname van Italiaanse madrigalen voor vijf stemmen van Monteverdi en Gesualdo, die in Scherzo hoog werd aangeschreven.Twee opnames zijn momenteel in postproductie en zullen in 2023. Eerst is er de cd Beata Viscera, in samenwerking met de jazzgroep Daniel García Trío. Daarmee gaat Vandalia een dialoog aan die de modale harmonieën in geselecteerde werken uit het pretonale tijdperk van de muziekgeschiedenis (12de-16de eeuw) verbindt met de moderne modale harmonieën in jazznummers en improvisaties door Daniel García. Deze cd is de opname (met de steun van de Comunidad de Madrid) van een project in opdracht van het Festival Internacional de Arte Sacro de Madrid, waarvan de in première plaatsvond tijdens de editie van 2021. Daarnaast brengt het label Lindoro, ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de groep, Vandalia's opname van de volledige Tonos humanos met aan Góngora toegeschreven teksten uit.Vandalia ontving de GEMA-persprijs voor de beste Spaanse oudemuziekgroep, een bevestiging van de voortdurende inspanningen om het Spaanse muzikale erfgoed terug te vinden.

Concert

26.07Woe

Mateo Flecha, Francisco Guerrero, Brudieu Joan
Ensaladas, canciones y villancicos en el Siglo de Oro español