Les Voix humaines (nieuw duo)
Mélisande Corriveau en Susie Napper traden twee decennia lang samen op als leden van het vioolconsort Les Voix humaines en werkten samen aan talloze concerten en opnames. Beiden bespelen viola da gamba's van het einde van de 17de en 18de eeuw uit het atelier van de Londense instrumentenbouwer Barak Norman.
Het duo put uit de rijke bagage die Susie Napper en Margaret Little te danken hadden aan tientallen jaren gezamenlijke optredens. Hun muzikale band werd vergeleken met de manier waarop twee trapezeartiesten op elkaar zijn ingespeeld. De vele prijzen en opnames van dat eerste duo vormen de basis waarop dit nieuwe duo een origineel repertoire zal ontwikkelen, om op die manier een nieuwe generatie muziekliefhebbers te verblijden.
Anguille sous roche – Something Fishy, de eerste opname van het nieuwe duo, bevat een uniek en origineel programma van heerlijke stukken uit het Franse barokrepertoire die met humor, virtuositeit, drama en tederheid worden vertolkt.
Susie Napper
Citaten: Zoals Tobias Hume in 1605 schreef, "bij wijze van bescheiden samenvatting en korte synthese van mijn aard, ter attentie van alle nobele geesten," werd ik in 2011 in Montreal uitgeroepen tot Verdienstelijke Vrouw, en in 2002 tot bij de Opus-prijzen tot Persoonlijkheid van het jaar!
[
] Als rebel in hart en nieren, afkomstig uit een Londens artistiek milieu, nam ik als tiener deel aan de eerste uitvoeringen van werken van Ligeti en Stockhausen [
] Ik studeerde aan de Juilliard School in New York op het hoogtepunt het verzet tegen de oorlog in Vietnam en aan het Parijse conservatorium aan het einde van de studentenopstand in mei '68.
Rond 1794 gaf Sloane een perfecte beschrijving van mijn kijk op de muziekkunst: "Er moet orde en juiste proportie zijn, complexiteit geboren uit de eenvoud der componenten, variatie in de massa, en licht en schaduw in het geheel, om uiteenlopende gewaarwordingen te genereren: vrolijkheid en melancholie, razernij, of verbazing en verwondering
"[
].
Ik word afwisselend geprezen of bekritiseerd om mijn gebruik van rubato, mijn algemene expressieve vrijheid, de diversiteit van mijn strijken en mijn onverzettelijke voorkeur voor harmonie boven melodie. Zo ben ik voortdurend op zoek naar retorische zin en eloquentie die de partituur tot leven brengen!
Zoals Thomas Mace in 1676 zei: "Als we meesters worden, kunnen we alle aspecten van het tempo naar believen beheersen; we kunnen dan de vrijheid nemen om, in de naam van humor en mooie ornamenten, de tempi te doorbreken; soms sneller, soms langzamer, afhankelijk van onze indrukken over wat de aard van het object vereist, en zodoende veel gratie en glans toevoegend aan de uitvoering."
Mélisande Corriveau
Citaten: Mélisande Corriveau is een liefhebster van renaissance- en barokmuziek, wordt geboeid door oude instrumenten, reizen en gastronomie, en is moeder van twee lieve tieners.
Met haar arsenaal aan instrumenten – blokfluiten, cello, pardessus de viole en andere viola's – werd ze een virtuoos van "de kunst van het aanraken", zoals Couperin placht te zeggen, en blijft ze op zoek gaan naar nieuwe stukken om aan haar repertoire toe te voegen. [
] In haar muzikale leven staat het genoegen centraal om samen met inspirerende collega's al deze buitengewone muziek te spelen. Ze voelt zich bevoorrecht om samen te mogen werken met haar compagnon en duopartner, dirigent en toetsenist Eric Milnes, haar partners in het vioolconsort van Les Voix humaines, haar gezelschap L'Harmonie des saisons en haar Europese collega's in het Ensemble Masques. [
] Mélisande Corriveau heeft meegewerkt aan tientallen opnames op verschillende labels. Haar recente opname van 18de-eeuwse Franse muziek, Pardessus de viole, met Eric Milnes, was een hit bij de CBC (Canadian Broadcasting Corporation), en haar ensemble L'Harmonie des saisons won in 2016 een Juno-prijs.
Mélisande Corriveau speelt op een viola van Barak Norman uit 1691, een cello van Nathaniel Cross uit 1700 en een pardessus de viole van Pierre Le Pilleur uit 1755.