In alto mare, in alta montagna.
Deze Italiaanse uitdrukking betekent zoveel als ‘op volle zee, in het hooggebergte' en verwijst niet alleen naar de afstand maar ook naar het nemen van risico's. De zink of cornet, gemaakt van hout en bedekt met leer, was een sleutelinstrument in de muziek van de 16e en 17e eeuw en werd destijds beschouwd als het meest geschikte instrument om de menselijke stem te imiteren. En net als de menselijke stem zoekt hij graag de hogere regionen op. Mersennes encyclopedie beschrijft de zink als "een zonnestraal die door de wolken breekt".
InAlto verkent zowel vocale als instrumentale muziek, op zoek naar een dialoog tussen hun hemelse klanken. De beroemdste componisten van het barokke Europa, zoals Monteverdi, Schutz en Praetorius, hebben ons belangrijke werken op dit gebied nagelaten. Door zowel ver achter zich te kijken als ver vooruit, legt InAlto zich toe op het herinterpreteren van vergeten repertoires. Vandaag bestaat immers het risico dat we het publiek niet langer kunnen overtuigen met een muziek die niet langer bij ons lijkt te horen.
InAlto probeert het beste te halen uit de repertoires die het aanpakt door zo dicht mogelijk bij de bronnen te werken, met musici die meesters zijn in de "historisch geïnformeerde" uitvoeringspraktijk.
Een eerste cd, Ich will schweigen, gewijd aan Johann Hermann Schein en in 2015 uitgebracht door het label Ramee, kende heel wat succes: sopraan Alice Foccroulle werd genomineerd voor de Octave voor beste klassieke opname. Een tweede cd, Heinrich Schütz and his legacy, gewijd aan de nalatenschap van Heinrich Schutz, verscheen in november 2016 op het Passacaille-label en werd meteen geprezen als "de cd van de ontbolstering". Hij won de Diapason d'Or 2017, kreeg een Choc van Classica, 5 sterren van Rondo Magazin en werd cd van het jaar in Le Monde en Libération. Un cornetto a Roma, uitgebracht in de herfst van 2017 door Passacaille, werd bekroond met 5 Diapasons. Teatro spirituale, uitgebracht in het voorjaar van 2019 door Ricercar, werd bekroond met 5 Classica-sterren en een Diapason d'or. In 2020 worden twee cd's uitgebracht: E vidi quattro stelle door het label Fuga Libera, een compositie van Bernard Foccroulle op basis van fragmenten uit Dantes Purgatorio, en Cavalieri Imperiali door Ricercar, een portret van twee zinkvirtuozen, Luigi Zenobi en Giovanni Sansoni, goed voor 5 Diapasons. Libro de tientos - Francisco Correa de Arauxo, uitgebracht in april 2022, werd geprezen door internationale critici en bekroond met een Clef d'or door Resmusica. Passages, uitgebracht in november 2022, stond op de shortlist van Duitse critici voor de prestigieuze Preis der Deutschen Schallplattenkritik en kreeg daarna een Absolute Joker van Crescendo Magazine.
Sinds zijn oprichting in 2012 werd het ensemble InAlto uitgenodigd voor concerten in prestigieuze zalen en festivals in heel Europa: De Bijloke Gent, het Venetian Centre for Baroque Music, het Festival du Pays d'Auge, het Museum Plantin-Moretus en AMUZ in Antwerpen, het Festival Musiq3, het Festival de Wallonie, Bozar in Brussel, het Concertgebouw Brugge, Classique à Monty, het Schloss Gottorf Schleswig, het Festival van Regensburg, het Festival de Saint-Michel en Thierache, Juillet Musical de Saint-Hubert, Automne Musical de Spa, de Société Philharmonique de Namur, het Muziekgebouw Amsterdam, Tivoli Vredenburg Utrecht, het festival voor Oude muziek in Utrecht, de Académie Bach d'Arques la Bataille, het Musikfest Bremen, het Muziekgebouw Eindhoven, Passie van de Stemmen Leuven, het Festival de l'été Mosan, het MA Festival Brugge, het Beethoven Fest Bonn, Musique et Nature en Bauges, het Schütz Musikfest Dresden, de Thüringer Bachwochen...
2023 was een topjaar voor het ensemble, waarin het met een productie van Claudio Monteverdi's Mariavespers een nieuwe kaap rondde. Drie concerten, waaronder het slotconcert van het beroemde MA Festival in Brugge, die een triomfantelijk succes oogstten bij het publiek.