Il Gardellino, opgericht in 1988 door Marcel Ponseele en Jan De Winne, verkent een repertoire gaande van Monteverdi tot Mozart. Het trad op in het Concertgebouw in Brugge, BOZAR in Brussel, de Singel en AMUZ in Antwerpen, het Concertgebouw in Amsterdam, het Kursaal in San Sebastian, de Alte Oper in Frankfurt, het Auditorium in Madrid, het Palau de la Musica in Barcelona, het Palacio de las Bellas Artes in Mexico City en het LG Arts Center in Seoul, en festivals zoals het Festival Oude Muziek Utrecht, het Festival van Innsbruck, het Melbourne International Arts Festival, het Sablé Festival, het Festival van Saintes, het Festival van Praag, het Festival van Innsbruck, het Festival van Berlijn, het Festival van Regensburg, het Festival van Leipzig, het Festival van Barcelona en, in België, het MAFestival. Het orkest combineert zijn concertreizen vaak met masterclasses.
Het orkest beperkt zich niet tot grote werken en beroemde namen, maar laat ook weinig bekende repertoires herleven en pakt andere muziekgenres aan. Met Triptyque is het orkest erin geslaagd om jazz, met jazztrompettist Jean-Paul Estiévenart, te versmelten met de muziek van Bach, waarin Marcel Ponseele een centrale rol speelt. Het orkest is ook een samenwerking aangegaan met regisseur Tom Goossens voor een kinderopera op de muziek van Händels Semelé.
Met meer dan 30 opnames voor Alpha Classics, Accent, Klara, Eufoda en Passacaille op zijn naam, en met verschillende Diapasons d'Or en Chocs du Monde de la Musique, heeft Il Gardellino zich vooral onderscheiden met de pianoconcerten van Mozart, met Olga Pashchenko, CPE Bachs Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu met Bart Van Reyn en het Vlaams Radio Koor (Diapason d'Or en Crescendo Award), en recentelijk Die Befreiung Israels onder leiding van Peter Van Heyghen.
De naam van het orkest is ontleend aan Vivaldi's concerto del Gardellino, een muzikaal portret van de distelvink.