Cindy Castillo
 © France Dubois

Cindy Castillo

Orgel

Cindy Castillo behaalde eerste prijzen aan de conservatoria van Brussel en Parijs, een master in Muziek (IMEP in Namen) en een Specialisatiediploma (Straatsburg). Tot haar leraren behoren Benoît Mernier, Jean Ferrard, Christophe Mantoux, Michel Bouvard en Olivier Latry. Tijdens het seizoen 2008-2009 was ze artiest in residentie in de Sapporo Concert Hall in Japan.Naast haar concertactiviteiten doceert zij (samen met Hampus Lindwall) orgel aan het IMEP (Namen) in het kader van een nieuw pedagogisch project dat in 2014 samen met Benoît Mernier werd opgezet onder de naam OrgueStudio. Ze was vijf jaar lang producer voor Musiq'3, de klassieke zender van de RTBF, en coördineerde het ‘This is not a Pipe... Organ Festival' (2017).Tot slot is ze vaste organist van de Nationale Basiliek van het Heilig Hart te Koekelberg (Brussel).In de uitwerking van haar programma's verkent Cindy Castillo kruisverbanden tussen de orgelmuziek en andere artistieke disciplines (dans, video of elektronische muziek…) zoals het project ‘Offrande' (een vertoning van Carl Dreyer's film La Passion de Jeanne d'Arc begeleid door J.S. Bachs Musikalisches Opfer), en ‘An Wasserflüssen Babylon', een visueel en klankavontuur dat ze bedacht met de videokunstenares Lise Bruyneel.Cindy Castillo werkt samen met componisten als Claude Ledoux, Jean-Pierre Deleuze, Pierre Slinckx en Maxime Denuc.Tot haar uitgebreide discografie behoort het recente album gewijd aan Joseph Jongen, opgenomen op het grote orgel van Bozar voor het label Musique en Wallonie (2021). In 2022 verscheen het volledige orgelwerk van César Franck, onder de artistieke leiding van Joris Verdin (Musique en Wallonie), evenals het nieuwe muzikale fresco van Pierre Slinckx, C#2, pour organetto et électronique (bij Cyprès) en Träume und Erwachen, een project van Jean-Pierre Deleuze gebaseerd op Bachs sonates voor klavier en viool (BWV 1017 en 1019) met violist Frédéric d'Ursel (bij Paraty).Cindy Castillo draagt ook met de pen bij aan de uitstraling van de orgelmuziek: zo schrijft ze artikelen voor het tijdschrift Orgues Nouvelles en programmatoelichtingen voor de orgelconcerten in Bozar.Tot slot vermelden we Lab'Organetto, een nieuw project dat is opgezet rond het ‘organetto' of portatief, een van de kleinste varianten van het orgel. Dit draagbare instrument is als een nomadisch laboratorium dat componisten van allerlei slag in staat stelt om naar het ‘koningsinstrument' toe te groeien. Dankzij zijn draagbaarheid is en dankzij de dynamische windvoorziening (via een blaasbalg) opent dit instrument nieuwe verkenningsmogelijkheden.

Concert

02.08Woe

Bach
Sonates IV en VI voor klavecimbel en viool