Nadat ze op 14-jarige leeftijd de regeringsmedaiile had gekregen, won Elsa de Lacerda de wedstrijd van het Gemeentekrediet en trad ze een paar maanden later op als soliste met het Orchestre Royal Philharmonique de Liège. Ze ging studeren bij Endré Kleve aan het Conservatoire Royal de Bruxelles, waar ze vijf eerste prijzen en hogere diploma's met grote onderscheiding behaalde. Daarna vervolmaakte ze zich in de VS op het Eastern Music Festival en aan de Accademia Chiggiana in Siena. Ze studeerde bij Walter Levin van het Lasalle Kwartet, bij Rainer Schmidt van het Hagen Kwartet, Heime Müller en Natalia Prischepenko van het Artemis Kwartet, Eberhard Feltz en leden van het Danel Kwartet. Als eerste violiste van het Alfama Kwartet gedurende 15 jaar, trad ze op in talrijke zalen en festivals, waaronder Bozar, De Singel, de Philharmonie du Luxembourg, het Ambronay Festival, de Cité de La Musique, de Philharmonie de Paris, Flagey, het Musée d'Orsay, het Stavelot Festival, Flaneries Musicales de Reims, de Opéra de Bordeaux, de Opéra de Dijon, het Alcobaça Festival en de Opéra de Rouen.
Haar opnames, uitgebracht door Musica Ficta, Fuga Libera, Cyprès en Harmonia Mundi, werden geprezen door Belgische en internationale critici. Haar jongste cd, Change, opgenomen in 2023 met pianist Pierre Solot voor het label Cyprès, bevat 11 creaties gebaseerd op revolutionaire en verzetsliederen.
De afgelopen 20 jaar heeft Elsa de Lacerda zich ook toegelegd op journalistiek en muziekkritiek. Als producer en presentatrice van Musiq3 - RTBF gedurende 13 jaar, presenteerde ze meermaals de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool en cello voor de Belgische televisie en radio, en was ze producer van het programma Autour de Midi, dat nieuws brengt over concerten en opnames. Nu werkt ze voor Forum Opéra.
Elsa de Lacerda bespeelt een Florentijnse Tomaso Carcassi-viool uit 1766, in bruikleen gegeven door de Michaël Guttman Collectie.