Jean-Paul Dessy
 © Jarek Frankowski

Jean-Paul Dessy

Cello

Jean-Paul Dessy's muzikale onderzoek is geworteld in het sacrale: het concert als liturgie, instrumentale praktijk als een middel tot meditatie, compositie als een plaats van profetie, geluid als openbaring.
Hij is componist, dirigent en cellist en heeft ook een master in filosofie en literatuur.
Hij heeft meer dan tweehonderdvijftig wereldpremières van hedendaagse muziek gedirigeerd, waarbij hij de pluraliteit van klankwerelden onderzocht. Hij heeft meer dan tachtig cd's met klassieke en hedendaagse muziek opgenomen en ontving daarvoor talrijke prijzen (Choc du Monde de la Musique, Diapason d'Or, Snepvangersprijs voor de beste Belgische opname van het jaar, enz.).
Zijn opnames met het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie omvatten de volledige werken voor strijkorkest van Giacinto Scelsi, Witold Lutoslawski en Jean Rogister, evenals de cellosonates van Guillaume Lekeu, Claude Debussy en Gabriel Fauré met pianist Boyan Vodenitcharov.
Hij componeerde symfonische muziek, kamermuziek, vocale muziek, elektronische muziek en een opera, Kilda, l'île des hommes-oiseaux, die hij dirigeerde bij de opening van het Edinburgh Festival in 2009.
Hij schreef ook talrijke partituren voor regisseurs Jacques Lasalle, Denis Marleau, Anne-Laure Liégeois, David Géry, Lorent Wanson en Frédéric Dussenne, voor choreografen Carolyn Carlson, Frédéric Flamand en Nicole Mossoux, voor films en modeshows van modeontwerper Hussein Chalayan en voor Bartabas' Levers de soleil. Hij werkte ook samen met meer dan 90 artiesten uit de wereld van zang, jazz, pop, electro en rock.
Le Chant du Monde/Harmonia Mundi gaf twee cd's uit gewijd aan zijn composities: The Present's presents en Prophètes, voor cello solo, die hij ook uitvoert. Het label Cypres gaf eveneens twee cd's uit met zijn werk: O Clock en Requiems.
Sinds 1997 is Jean-Paul Dessy directeur van het muziekcreatie-ensemble Musiques Nouvelles, gevestigd in Mons in het kader van MARS (Mons Arts de la Scène).
Hij is de ontwerper en programmeator van Arsonic, een luistercentrum dat in 2015 werd opgericht en waar ook La Chapelle du Silence is gevestigd, gewijd aan het stille luisteren.
Hij doceert muzikale esthetica aan het Insas (Institut National Supérieur des Arts de la Scène).
Sinds 2021 is hij lid van de Koninklijke Academie van België.
Hij beoefent al heel lang meditatie en biedt stilteworkshops aan waarin hij praktijken van luisteren, ademhaling, geluid en contemplatie deelt.

Concert

02.07Din

Dessy
Stukken voor solo-cello