Musicologe en operakunstenares Lila Hajosi is gespecialiseerd in oude muziek en richtte in 2015 het ensemble Irini op. De programma's die ze in de loop der jaren creëerde en dirigeerde, resulteerden in haar huidige rol van artistiek leider. Vanaf 2012-13 studeerde ze zang, oude muziek, theater, opera en kamermuziek aan de conservatoria van Aix-en-Provence (Dussurget-prijs voor jong talent) en Marseille (eerste prijs in operakunst. Van 2018 tot 2021 vervolgde ze dankzij een beurs haar opleiding aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar ze een diploma in middeleeuwse musicologie behaalde. Haar passie voor dirigeren ontdekte ze echter al voor de aanvang van die muzikale studies. Toen ze in 2011 net haar studie muziekwetenschap in Marseille had aangevat en zong in het amateurkoor van de studenten van Roland Hayrabédian's, raakte ze geboeid door de finesse en de diepgang van het werk van de dirigent. Haar aanvullende studies in akoestiek, hermeneutiek, harmonie en analyse, haar ervaringen als zangeres met dirigenten als Marc Korovitch, Lluis Vilamajó en Jordi Savall, en bijzondere ontmoetingen zoals een masterclasses met Teodor Currentzis, zorgden ervoor dat ze in 2021 haar roeping volgde en haar zangcarrière beëindigde om het beroep van dirigent volledig te omarmen. Sinds september 2021 is ze in opleiding bij dirigent Sergio Monterisi.
Na Maria Nostra, de eerste cd van het Irini-ensemble (in 2018 uitgebracht bij L'empreinte digitale en beloond met een Choc de Classica), wijdde Lila Hajosi zich in 2021 volledig aan het dirigeren van het ensemble. Ze stelde toen het programma O Sidera voor gemengd kwintet samen, dat de Prophetiæ Sibyllarum van Orlando di Lasso de Lassus tegenover fragmenten uit het Byzantijnse repertoire plaatst. O Sidera werd haar eerste oeuvre als dirigent, uitgebracht in oktober 2021 bij Paraty/Pias Harmonia Mundi, in coproductie met de Abbaye de Noirlac, ADAMI, de Région Sud, DRAC PACA, Arsud en de Commune des Baux-de-Provence. Lila Hajosi en het ensemble Irini hebben tweemaal samengewerkt met componist Zad Moultaka (in 2018 voor Quel mystère que tu aies un corps, in opdracht van het Festival de Chaillol, in 2022 Casus Ade in opdracht van het Irini-ensemble). Als dirigent en arrangeur is ze gepassioneerd door a capella werk, de creatie van geluid op basis van de nauwgezette vormgeving van het harmonische spectrum, de zoektocht naar en herontdekking van zeldzame repertoires, en de dwarsverbanden tussen muziek, poëzie, geschiedenis, filologie en wetenschappen.
Sinds 2015 ging met ze haar ensemble naar prestigieuze nationale festivals zoals Radio France Occitanie Montpellier (2016, 2021), Cité de la Voix de Vézelay (winnaar in 2017), Via Aeterna (Mont St-Michel) en Rivage des Voix, het Festival d'arts sacrés d'Evron, festival de Perpignan, Sinfonia en Périgord. Daarnaast traden ze ook op in Italië en Algerije. In 2022 dirigeerde ze het Irini-ensemble in de Philharmonie de Paris (studio) met O Sidera en werd ze laureaat van het REMArkables-programma (van het Réseau européen de musique ancienne). In 2023 nam ze het ensemble mee naar Krakau voor het prestigieuze festival Misteria Paschalia. In 2024 dirigeert ze in het Arsenal de Metz en op het MAFestival in Brugge.