Cindy Castillo
 © France Dubois

Cindy Castillo

Orgel

Cindy Castillo heeft naam gemaakt in de orgelwereld door haar aandacht voor kruisbestuiving met andere artistieke genres, zoals elektronische muziek, poëzie en video, of eenvoudigweg door haar frisse kijk op het orgelrepertoire.
Ze studeerde aan de conservatoria van Brussel, Namen, Straatsburg en Parijs, en werd laureaat van de stichtingen Rotary, Vocation, Wernaers en de Lacour. Ze won de eerste prijs op de nationale competitie van Axion Classics (Belfius). Ze volgde lessen bij Benoît Mernier, Jean Ferrard, Christophe Mantoux, Michel Bouvard en Olivier Latry. In 2008-2009 werd ze aangesteld als artist-in-residence in de Sapporo Concert Hall (Japan). Ze werd uitgeroepen tot Naamse van het Jaar 2024, afdeling Erfgoed, en is in de zomer van 2025 geassocieerd artiest van Les Festivals de Wallonie.
Cindy Castillo doceert orgel aan het Institut Royal Supérieur de Musique et de Pédagogie de Namur (IMEP), in het kader van het project OrgueStudio. Sinds 2023 is ze titulair conservator en artistiek directeur van de nieuwe Thomas-orgels in de kerk van Saint-Loup te Namen.
Terwijl haar vorige opnames waren gewijd aan Belgische of in België verblijvende componisten zoals César Franck, Joseph Jongen, Claude Ledoux, Jean-Pierre Deleuze, Pierre Slinckx en Maxime Denuc (voor de labels Musique en Wallonie, Paraty, Cyprès en Vlek), bevat haar nieuwste album Musikalisches Opfer van Johann Sebastian Bach (label Ricercar). Haar album Fragments werd in 2025 bekroond met de Octave de la musique contemporaine.
In samenwerking met hedendaagse componisten bracht ze de première van werken van Adrien Tsilogiannis, Alice Hebborn, Pierre Slinckx, Denis Bosse en Jean-Pierre Deleuze, solo of met haar favoriete partners, zoals violist Frédéric d'Ursel en het ensemble Sturm und Klang onder leiding van Thomas Van Haeperen.
Lab'Organetto is een project van Cindy Castillo rond het draagbare orgel, een van de kleinste orgelsoorten. Het is een echt rondtrekkend laboratorium dat componisten van allerlei slag in staat stelt om nauwer in contact te komen met de koning van alle instrumenten. Doordat het verplaatsbaar is en in staat om de lucht dynamisch te sturen opent het een hele reeks nieuwe mogelijkheden. Na composities te hebben ontvangen van Pierre Slinckx, Hampus Lindwall, Adrien Tsilogiannis en Jean-Pierre Deleuze, nam Lab'Organetto onlangs deel aan het Chant du Monde, een gezamenlijk creatief project van Alice Hebborn en Pierre Slinckx.

Concert

30.07Woe

J.S. Bach
Præludium und Fuge, Chorals, Fantasie