Pianiste en klaveciniste Ninon Hannecart-Ségal werd geboren aan het begin van de 21ste eeuw en voelt zich thuis in een muzikale wereld zonder grenzen.
Nadat ze tijdens het Xenakis-weekend 2022 indruk had gemaakt met Komboï voor klavecimbel en percussie (met Florent Jodelet), trok haar eclectische benadering van de muziek al snel de aandacht van La Maison de la Radio et de la Musique. In 2023 creëerde ze de Études van Cavanna op Pianomania, speelde ze de Brandenburgse Concerten van Bach met het Orchestre National de France en trad ze op tijdens het Klangklavierfest in Hamburg, de BISMA-zomeracademie in Łód?, het Kinnordy Music Chamber Festival in Schotland, het Classic Live Festival in Nice en voor La Seine Musicale met het orkest Colonne in Rhapsody in Blue onder leiding van Marc Korovitch.
Daarnaast concerteerde ze in Rome en Spoleto met het Ensemble Dérive, in Luxemburg en België met cellist Pierre Fontenelle, op het Festival de Cluny met violiste Noemi Schindler, in New York met de grote Lisa Chaïb-Auriol (prijswinnares van het Concours de mélodie de Gordes) en in China, waar ze verschillende vernieuwende projecten ontwikkelde in Shenzhen, Shanghai, Wuxi, Hangzhou, Chengdu en Tianjin.
Ze opent het Festival Présences 2025 en is opnieuw uitgenodigd voor de editie 2026.
Ninon Hannecart-Ségal werd uitgeroepen tot Révélation Classique Adami 2021 en is momenteel artist in residence bij de Fondation Royaumont, waar ze speelt op een moderne Sidey-klavecimbel uit 1968.
Ze behaalde in 2022 haar diploma aan het CNSM van Parijs in de pianoklas van Marie-Josèphe Jude en vervolmaakt zich in het Franse repertoire bij Cédric Tiberghien aan de Académie Jaroussky.
Nieuwsgierig naar klankkleuren, improvisatie, multidisciplinaire kunst en vocale begeleiding, richtte ze samen met haar collega's slagwerk het Ensemble Dérive op: twee pianisten en vier percussionisten. Ze initieerde er de eerste compositieopdrachten, gesteund door de Fondation Safran pour la Musique.
Haar dubbele ervaring als pianiste én klaveciniste zorgt ervoor dat ze het repertoire nu op een unieke manier benadert, waarbij ze soms tijdens een en hetzelfde concert beide instrumenten combineert.