De clematis is een aangenaam geurende bloem die staat voor idealisme en creativiteit. Dat alleen al rechtvaardigt de naam van dit barokmuziekensemble: "creativiteit" omdat dit repertoire alleen tot leven kan komen via een vertolking die geworteld is in het hier en nu en in de vernieuwing, "idealisme" omdat die creativiteit alleen mogelijk is als men de authentieke bronnen respecteert.In 2001 richtte violiste Stéphanie de Failly het ensemble Clematis op, met als doel het minder bekende repertoire uit de 17de eeuw van onder het stof te halen. Het ensemble vertolkt zowel het uitgebreide Italiaanse repertoire als Duitse of Franse stukken, maar wel met bijzondere aandacht voor de vergeten werken van componisten uit de Nederlanden zoals Nicolaus à Kempis, Carolus Hacquart of Gioseffe Zamponi. Zo verzorgde Clematis de reconstructie en de re-creatie van diens opera Ulisse all'isola di Circe, die in 1650 voor het eerst in Brussel werd gespeeld. De opname van die opera is, met een briljante bezetting en dirigent Leonardo García Alarcón, uitgebracht door het label Ricercar.Het ensemble Clematis brengt rond zijn oprichtster een variabele bezetting van musici bij elkaar, die worden gevraagd naargelang de verschillende projecten. Allen spelen bij de beste barokke ensembles van het moment. Naast optredens in België gaf het ensemble al tal van concerten in het buitenland: Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje, Israël, Polen, Bolivia, Mexico, Rusland...De belangstelling van Clematis gaat in het bijzonder uit naar de Italiaanse instrumentale muziek uit de 17de eeuw, met name naar componisten die ervoor zorgden dat het vioolrepertoire verder werd ontwikkeld. Dat blijkt uit de opnames met muziek van Carlo Farina en van Giovanni Battista en Tommaso Antonio Vitali, wier beroemde Ciaconna Stéphanie de Failly volgens de barokke uitvoeringspraktijk opnam op basis van het originele manuscript. In 2016 is ter gelegenheid van het Monteverdi-jaar een cd met muziek van Giovanni Legrenzi gepubliceerd en in en 2017 kwam een nieuwe opname uit met instrumentale muziek van het hof van Mantua.De andere focus van Clematis is het Duitse religieuze en instrumentale repertoire uit de vroege 17de eeuw tot de eerste composities van J.S. Bach. Voor die programma's met vocale muziek, doet Clematis een beroep op diverse solisten, zoals onder meer Mariana Flores, Juliette Perret, Paulin Bündgen, Zachary Wilder, Fernando Guimaraes en Philippe Favette.Clematis werkt ook samen met de Cappella Mediterranea en het Chœur de chambre de Namur, twee andere ensembles waaraan Leonardo García Alarcón leiding geeft; dit is onder meer het geval voor het programma over de profane composities van Mattheo Romezro en Carmina Latina.