De contrabas is een instrument dat je op veel verschillende manieren kunt bespelen. Laurène Durantel is een van die artiesten die alle facetten van haar instrument wil belichten. Na haar studies aan het Conservatoire National de Paris wordt ze lid van het Orchestre National du Capitole de Toulouse, en vervolgens contrabas solo van hetzelfde orkest. Samen met pianist Daniel Benzakoun en violist Eric Lacrouts maakt ze twee cd-opnames met muziek van G. Bottesini. In kamermuziekverband en als soliste speelt ze in de grootste Europese zalen: Wigmore Hall, Théâtre de la Ville, Hamburg Laeiszhalle
, en in het gezelschap van musici als het Quatuor Ébène, het Elias String Quartet, het Belcea String Quartet, het Doric String Quartet, het Skampa Quartet, het Quatuor Modigliani, Valentin Erben, François Salque, Matthias Goerne, Céline Frisch, Marc Bouchkov
Omdat lesgeven een belangrijke rol voor haar speelt, staat ze kritisch tegenover haar eigen pedagogische activiteit. In 2003 sticht ze de Académie de contrebasse, die tien jaar zal bestaan. Laurène Durantel is enige tijd lid van het ensemble Carpe Diem en gaat vervolgens lesgeven aan het CRR van Toulouse. Vandaag speelt ze bij het Ensemble 360, het voormalige Lindsay String Quartet in het Crucible Theatre van Sheffield. Tevens is ze te horen in de ensembles Variances, Calliopée en TM+. Ze maakt ook deel uit van het strijkkwintet Smoking Joséphine, met Geneviève Laurenceau. In 2015 ontvangt Laurène Durantel de Nordmetall Prijs van de Festspiele Meckenburg-Vorpommen en in 2013 wordt ze laureate op het Festival Juventus.Haar laatste voorstelling, Tue-Tête, was in november 2016 te zien in het Théâtre de la Ville.Laurène Durantel bespeelt een 17de-eeuwse contrabas uit Brescia.