De Frans-Hongaarse pianiste Suzana Bartal werd geboren in Timi?oara (Roemenië) en begon muziek te studeren in haar geboortestad. Reeds als kind werd ze laureate van verschillende binnen- en buitenlandse wedstrijden, en ze gaf haar eerste recital op 12-jarige leeftijd. Het jaar daarop trad ze al op als soliste met orkest. In 2005 verhuisde ze naar Frankrijk, waar ze in Parijs studeerde bij Denis Pascal, Pierre Pontier en Florent Boffard, alsook aan het Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon. Van 2011 tot 2014 vervolmaakte ze zich bij Peter Frankl aan Yale University (VS), waar ze een doctoraat in Musical Arts behaalde. Suzana kreeg de Harriet Gibbs Memorial Prize van Yale University, waar ze in 2013 en 2014 ook doceerde.Suzana Bartal trad de afgelopen jaren op in de Philharmonie de Paris, het Auditorium de Radio France, het Auditorium du Louvre, de Salle Pleyel en het Auditorium du Musée d'Orsay in Parijs, de Opéra de Vichy, het Beethoven-Haus in Bonn, Merkin Concert Hall in New York, het Wallis Annenberg Center for Performing Arts in Los Angeles, het Palazzetto Bru Zane in Venetië en Milton Court in Londen. Ze was ook te gast op het Festival de Pâques in Aix-en-Provence, het Festival de l'Epau, Les Rencontres Musicales d'Evian, het Festival Berlioz, het Festival de Besançon, het festival ?Classique au Vert' in Parijs, het Kaposvar Kamermuziekfestival in Hongarije, het muziekfestival van Turku in Finland en in het Duitse Schloss Elmau.Ze trad al op in talrijke radio- en tv-uitzendingen, met name op Europe 1, France Musique, Radio Classique, Radio France Internationale in Frankrijk, Musiq'3 in België, en op een aantal andere klassieke zenders in Italië, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië en Portugal.Nadat ze verschillende keren live-uitvoeringen had gegeven van Liszts gehele Années de pèlerinage – met drie concerten op één dag – bracht ze in maart 2020 een opname van het werk uit bij het label Naïve. Het album werd bekroond door het Liszt-genootschap van Boedapest en kreeg 5 sterren in de tijdschriften Fono Forum in Duitsland en Classical Source in het Verenigd Koninkrijk. Het werd ook geselecteerd als cd van de dag op de Oostenrijkse Radio Klassik.Suzana Bartal werd in 2020 aangesteld als artistiek directeur van het festival Piano à Riom.Haar eerste album, gewijd aan Schumann, in maart 2016 uitgebracht op het label Paraty, werd enthousiast door de pers ontvangen.Suzana Bartal trad reeds op onder leiding van talrijke dirigenten, onder wie Marzena Diakun, Ariel Zuckermann, Roberto Fores Veses, Peter Oundjian, Samuel Jean en Wolfgang Doerner, en met ensembles zoals het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Orchestre National d'Auvergne, het Orchestre Pasdeloup, het Orchestre National d'Avignon en het Orquestra Clássica da Madeira.Ze is een groot liefhebber van hedendaagse muziek en werkt samen met componisten als Thomas Adès en Eric Tanguy (wereldpremière van de Rapsodie voor altviool en piano, samen met Lise Berthaud op het Festival de Pâques in Aix-en-Provence). Ze werkte ook samen met de filmmuziekcomponist Gabriel Yared.Suzana Bartal is erg actief als kamermuzikante en treedt graag op met de cellisten Henri Demarquette, Edgar Moreau, Claudio Bohorquez, Aurélien Pascal en Yan Levionnois, de violisten Kristóf Baráti, Josef Spacek, Alina Pogostkina, Julia Pusker, Alexandra Soumm, Déborah Nemtanu, Guillaume Sutre en Mayu Kishima, de altviolisten Lise Berthaud en Pierre Lenert, de klarinettist Pierre Génisson, het Quatuor Zaïde en het Quatuor Van Kuijk, of de tenor Stanislas de Barbeyrac.In 2013 won Suzana Bartal de New York Concert Artists Concerto Competition en maakte ze haar debuut met een New Yorks orkest. Ze won een beurs van de Yamaha Music Foundation of Europe en kreeg steun van de Foundation Nadia et Lili Boulanger, van de ADAMI en van de Williamson Foundation.