ClubMediéval
 Photo Koen Broos

CLUBMEDIÉVAL

Het eerste openbare optreden van ClubMediéval vond in de zomer van 2010 plaats in Antwerpen, met composities van Paolo da Firenze op het programma.Deze kleine club bestaat uit bevriende twintigers en dertigers uit heel Europa die hun unieke muzikale talenten verbinden tot een rijk weefsel van vocale en instrumentale polyfonie. Alle leden zijn actief betrokken bij gezamenlijke experimenten en verbeteringen, tot ze klaar zijn om hun publiek met hun creatie ?in te pakken'.De samenwerking met o.m. Capilla Flamenca, Mala Punica, Micrologus, Graindelavoix, Concerto Italiano, Jordi Savall, Los Músicos de Su Alteza en l'Arpeggiata heeft de musici van ClubMediéval doen inzien dat de historische uitvoeringspraktijk ?waarheid' bevat wanneer elke vertolker zijn artistieke authenticiteit kan uitdrukken, en ?schoonheid' wanneer die verschillende persoonlijke waarheden elkaar ontmoeten. Thomas Baeté neemt de artistieke leiding voor zijn rekening, in een geest van openheid en samenwerking.Op basis van de twee eerste concerten kreeg het ensemble al meteen lovende kritieken en werd het door Klara, de Vlaamse klassieke zender, genomineerd als ?Nieuw talent van 2010'.Thomas BaetÉThomas Baeté volgde een opleiding koorzang en viool in zijn woonplaats Oostende. Later leerde hij zichzelf de viola da gamba te bespelen, alvorens in Brussel en Barcelona in de leer te gaan bij Wieland Kuijken, Jordi Savall en Sophie Watillon. Hij volgde tevens masterclasses bij Paolo Pandolfo.Momenteel treedt hij ook regelmatig op met de middeleeuwse viool en is hij te zien (en op cd te horen) met Mala Punica (Pedro Memelsdorff), Capilla Flamenca en Graindelavoix. Thomas werd ook al gevraagd om met de barokorkesten La Petite Bande en Les Agrémens te musiceren.Hij is stichtend lid van La Roza Enflorese, een groep die Sefardische muziek uitvoert, en met het Nederlandse ensemble The Spirit of Gambo verkent hij zijn passie voor de muziek voor gambaconsort.Daarnaast is hij in Brussel en Leuven ook actief als docent viola da gamba en middeleeuwse muziek. Al deze activiteiten hebben hem door heel Europa gevoerd, van Stockholm tot Napels en verder naar Marokko alsook Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.Momenteel krijgt hij als ?Ami d'Amuz' de kans om zijn persoonlijke projecten te ontwikkelen in de prestigieuze Antwerpse concertzaal AMUZ.Dimos de BeunDimos de Beun studeerde blokfluit in de klas van Bart Coen aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en behaalde er zijn diploma met de grootste onderscheiding. Hij studeerde klavecimbel bij Herman Stinders en Ewald Demeyere aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen. Bovendien volgde hij orgellessen bij Ignace Michiels en Joris Verdin te Brugge en Antwerpen.Als blokfluitist en continuospeler is hij in de freelancerwereld een veelgevraagde gast en werkte hij reeds met gerenommeerde ensembles zoals La Petite Bande, Ricercar Consort, Huelgas Ensemble, Ex Tempore, Vlaams Radio Koor, Collegium Vocale Gent, B'Rock, Ensemble Phoenix Munich, Rosas, Currende, Akademie für Alte Musik Berlin, Il Gardellino, Bachplus, Zefiro Torna e.a. Daarbij leverde hij bijdrages aan tv-producties en cd-opnamen, zowel solistisch als in ensembleverband en bij verschillende internationale labels.Dimos is als docent blokfluit, klavecimbel en samenspel verbonden aan de academies van Waregem en Blankenberge, alsook aan het Conservatorium Brugge.Samen met Annelies Decock richtte hij tevens het ensemble Arcus Coloratus op, dat zich toelegt op het uitvoeren van barokrepertoire.

Concert

28.07Woe


Codex Faenza