Het Quatuor Hermès is genoemd naar de beroemde boodschapper uit de Griekse mythologie en put zijn muzikale kracht uit zijn rol als bemiddelaar tussen de partituur van de componist en de gevoeligheid van het publiek. Die identiteit weerspiegelt zich ook in de reizen van de musici, die hen naar alle uithoeken van de wereld hebben gebracht. Iconische zalen als de Carnegie Hall in New York, de Verboden Stad in Peking en de Wigmore Hall in Londen behoren tot de plaatsen die hen het meest zijn bijgebleven.
Het kwartet treedt regelmatig op tijdens toonaangevende festivals zoals Les Folles Journées in Nantes en Tokio, het Festival Radio-France Montpellier, de Paas- en Zomerfestivals van Deauville, La Roque d'Anthéron, de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, het Mantova Chamber Music Festival, Le Printemps des Alizés in Marokko en het festival Wonderfeel, om er maar enkele te noemen.
De originele bezetting van het kwartet ontstond in 2008 binnen de muren van het CNSMD van Lyon, waar de musici les volgden bij leden van het Quatuor Ravel. Ze vervolmaakten zich vervolgens bij invloedrijke ensembles en persoonlijkheden zoals het Quatuor Ysaÿe, het Artemis Quartet, Eberhard Feltz en, later, bij de legendarische Alfred Brendel, met wie ze nog steeds regelmatig samenwerken.
Het Quatuor Hermès staat open voor elk repertoire en deelt regelmatig het podium met bekende namen als Yo-Yo Ma, Nicholas Angelich, Gregor Sigl, Pavel Kolesnikov, Kim Kashkashian, Anne Gastinel, en de kwartetten Ébène en Auryn. Het kwartet won talrijke eerste prijzen, onder meer op het prestigieuze concours van Genève en bij de Young Concert Artists Auditions in New York. Ze worden gesteund door de Fondation Banque Populaire.
Van 2012 tot 2016 was het kwartet in residentie bij de Koningin Elisabeth Muziekkapel in Brussel. Sinds 2019 is het als vast kwartet verbonden aan de Fondation Singer-Polignac in Parijs. De hechte samenwerking met het label La Dolce Volta resulteerde in een integrale opname van de strijkkwartetten van Schumann en een cd gewijd aan Ravel, Debussy en Dutilleux, beide geprezen door de internationale pers. Hun recentste opname van Schuberts kwartetten Rosamunde en Der Tod und das Mädchen werd bekroond met een Choc Classica en een Radio Classique Trofee 2022. Sinds 2018 verkent het kwartet ook nieuwe muzikale horizonten in samenwerking met accordeonist Félicien Brut en contrabassist Édouard Macarez, met wie ze het project Le Pari des Bretelles oprichtten. Samen brachten ze in 2019 hun eerste opname uit bij Mirare.
Yan Levionnois bespeelt een cello van David Tecchler uit 1703, die hem genereus ter beschikking is gesteld door particuliere mecenassen.